Dialogisk Fortælling er baseret på historiefortælling for og med børnene.
Du skal snart i gang med Dialogisk Fortælling. Læring af metoden foregår i tre trin, som du finder her på siden:
Adgang til det effektive fortællesprog
Ideer til hvordan du laver dine egne relevante fortællinger
Redskaber til at bruge dialogisk fortælling med børnene
Der er i alt 25 korte videoer og 4 overkommelige inspirationstekster her på siden. Her er den første: Velkommen til Dialogisk Fortælling
Del 1 - Det effektive fortællesprog
Kender du eventyret “De Tre Bukke Bruse”?
Måske er det længe siden du har hørt det? Og måske kan du huske det nogenlunde alligevel? Ellers er du velkommen til at starte med at se videoen, hvor jeg fortæller det. Den finder du lidt længere nede på siden.
Jeg fortæller i de følgende videoer “De Tre Bukke Bruse” flere gange for at vise forskellige måder at bruge sproget på, når vi fortæller historier. Her i første sektion handler det netop om sprogbrug. Vi kan brug fortælling til at udvide børns sproglige horisonter, og sproget vi bruger, når vi fortæller historier, smitter af på børnene og udvikler deres sprog. Metoden hedder Den Sproglige Motorvej
Velkommen på Den Sproglige Motorvej Den Sproglige Motorvej hjælper fortællere med at bruge sproget og dets elementer virkningsfuldt. Metoden består af en række “sprogspor”, der på forskellig vis virker til at fastholde lytterne i det vi fortæller.
Du kan i videoerne opleve, hvordan sprogsporene virker. Der er seks videoer om sprogbrug og hele eventyret klar til dig herunder. Der er også links til to PDF-er, hvori du kan du finde en tegning over modellen og en huskeliste, som du kan printe og bruge i dit arbejde. Men se du bare videoerne først. Er du klar til ”De Tre Bukke Bruse”?
Se her et eksempel på hvordan jeg fortæller “De Tre Bukke Bruse”:
Tag med i Valdes Børnehus og se hvordan vi bruger sprogsporene:
Og sådan gik det til, da vi legede med sprogspor og fakta i 1. klasse på Brøndbyvester Skole:
Del 2 - Lav dine egne historier
I denne sektion ser vi på hvordan vi på en nem måde bygger historier op, så de hænger sammen og er fængende for lytterne.
Men hvad er en historie egentlig? De fleste forstår intuitivt begrebet og har nemt ved at genkende det, når de bliver fortalt en historie. Men hvad en historie sådan lige ér, det kan være svært at forklare.
Se først videoen til højre. Bagefter går du videre med den af de tre videoer nedenunder, der passer bedst til de børn, du skal arbejde med.
Her kan du få flere tips til hvordan du kan strukturere dine fortællinger:
Del 3 - Inspiration til indholdet af dine dialogiske fortællinger
Nu har du øvet sprogdelen og du har trænet historieopbygningen. Nu er du så langt, at du kan designe fortællinger til at indeholde lige dét som dine lyttere har brug for. Hvad er det vigtigste i din næste dialogiske fortælling?
At udvide børnenes ordforråd og sprogforståelse?
Er det en læringsfortælling til 0. klasserne om stavemåder eller synonymer?
Er det nu du sætter fokus på genkendelse og håndtering af egne følelser?
Eller håndtering af svære sociale situationer og udfordrende overraskelser i hverdagen?
Skal det handle om farlige ting, som du kan gøre trygge?
Måske er det glæden ved at dykke ned i ugens tema og folde det ud?
I videoerne herunder finder du veje gennem fortællinger, der runder netop disse temaer. Der er også blevet plads til et par fortællinger om bær og matematik og sådan, som du kan høre sammen med børnene.
... Og vi lærte sammen
Vi er nået til vejs ende i Dialogisk Fortælling. Eller måske er det i virkeligheden startstregen?
Jeg vil gerne holde længere på dig, men det er der jo ikke behov for. Du kan det, du skal kunne for at komme godt afsted. TAK til dig for på denne måde at tage ansvaret for at skabe godt sprog på dig. Jeg håber, at metoden kan gavne dig og mange børn i fremtiden. Det er tid til at fortællingerne kan begynde.
Tilbage er der kun at ønske dig en god tur ud i fortællingens bakkede landskaber. Glæd dig. To ting er helt sikkert: Det bliver ikke kedeligt!